Z historie varhanního oddělení
Záměru učit v ZUŠ hře na varhany a navázat tak na historické tradice chrámové hudby v Litoměřicích napomohly vlastně okolnosti. Počátkem 90. let se hledalo místo i nové využití pro píšťalové varhany vyřazené z obřadní síně radnice. Nástroj nakonec „zakotvil“ v sále Základní školy B. Němcové a první třída s pěti nadšenými adepty varhanní hry se otevřela už ve školním roce 1993/1994. |
- První žáky učila tehdejší studentka Konzervatoře Teplice Miloslava Veselá. Studium zahrnovalo i teoretický předmět – nauku o varhanách, který žáky seznamoval se stavbou varhan, registrací i s varhanní literaturou. Od září 1995 ve výuce pokračovala Hana Kaslová, studentka HAMU ze třídy prof. Jaroslava Tůmy. Žáci směli vedle výuky na ‚školním‘ nástroji docházet také na hodiny do katedrály sv. Štěpána, kde si v akustice chrámu mohli zahrát v boční lodi na autentický nástroj bratří Riegrů. Od září 1998 převzala třídu Jindřiška Slavíková, profesorka varhanní hry na Konzervatoři Teplice. V té době se ukázalo, že vyučování během pátečního odpoledne v sále základní školy nestačí, ZUŠ proto pořídila vlastní varhany do svých prostor. Tím se možnosti výuky podstatně rozšířily. Od října 2000 vyučovala hru na varhany Jitka Neumannová-Neužilová, absolventka Konzervatoře Evangelické akademie Kroměříž. Po jejím odchodu na mateřskou dovolenou v roce 2004 přebírá třídu současná učitelka Michaela Fišerová, absolventka Pražské konzervatoře. V této době studium doplnil ještě předmět Liturgická praxe a improvizace, který vyučuje Hana van Vegchel.
- Kromě koncertů, pořádaných tradičně od roku 1993 vždy na závěr školního roku na čtyřmanuálovém nástroji Jehmlich v katedrále sv. Štěpána, vystupují varhaníci často i na jiných hudebních akcích, např. na Noci kostelů, při adventních Varhanních půlhodinkách, aj.
- Za téměř třicetiletou historii varhanního oddělení vychovala litoměřická ZUŠ řadu praktikujících a varhanní hudbu milujících osobností, které se věnují buď pedagogické činnosti (H. van Vegchel, M. Fišerová), nebo jsou sami výkonnými umělci, jako např. Martin M. Kaiser. Řada dalších našla uplatnění jako liturgičtí varhaníci.