Ohlédnutí do historie výtvarného oboru
- Vyučujícími byli postupně Bohumil Kadlec a Libor Pisklák. V roce 1982 se obor stěhuje do objektu v Litoměřicích-Pokraticích (dnešní „Lékařský dům“) a v roce 2000 do budovy v Masarykově ul. 35, kde je i dnes. Žáci tam mají možnost studovat ve dvou ateliérech, od roku 1985 pod vedením Jany Veselé a od roku 1996 Jana Choury. V roce 2018 vzniká pobočka v Křešicích, kterou vede Inna Ofomata.
- Kromě běžné výuky se výtvarnému oboru v minulých desetiletích podařilo organizovat a uskutečnit řadu letních soustředění a čtrnáctidenních pobytů se zajímavým programem a inspirativními lektory. V paměti i v kronikách jsou zachycena letní soustředění např. v roce 1986 a 87 v Leské, o rok později v Eváňi, dále v Šimonovicích, Českém Krumlově či Mělníku.
- V letech 2000-2013 obohacovaly výuku několikadenní zájezdy za uměním, architekturou a historií po Čechách i Evropě. Žáci navštívili renomované galerie v Berlíně, Vídni, Paříži, Amsterodamu, Londýně, aj. Tyto cesty prohloubily zájem mnoha žáků o studium na školách s uměleckým zaměřením. V současnosti mají žáci možnost poznávat výtvarné umění prostřednictvím návštěv galerií v rámci „Cest za uměním“, např. Národní galerie v Praze.
- Výtvarné práce prezentuje obor každoročně na výstavách, které jsou bohaté a rozmanité tématy a technikami. Pro výstavy našli vyučující zajímavé výstavní prostory nejen v Litoměřicích, ale např. na Zámku v Ploskovicích, v synagoze v Úštěku, Nemocnici v Roudnici nad Labem. Prostory poskytly i MKZ Litoměřice v kině Máj či na hradě, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích v bývalém jezuitském kostele a v Galerii Gotické dvojče, Dílna ručního papíru, Oblastní muzeum, či Knihovna K. H. Máchy. V letech 2004-2008 vycházely pravidelně tematické kalendáře.
- Od roku 1995 zájem o výtvarný obor stoupá, v současnosti má kolem 180 žáků. Ateliéry navštěvují žáci z Litoměřic, Terezína, Bohušovic n. Ohří, Roudnice n. Labem, Úštěka, Křešic a okolí. Vyučující kladou důraz na zvládnutí základních technik a získání praktických dovedností. Seznamují žáky rovněž s novými trendy v současném výtvarném umění, navštěvují s nimi aktuální výstavy v Čechách a navazují kontakty s uměleckými školami. Výuku doplňují přednáškami a workshopy, na které jsou zváni studenti uměleckých škol i umělci. Prioritou je rozvoj talentů i spokojenost žáků. Těm, kteří pak chtějí pokračovat ve studiu na uměleckých školách, věnují speciální péči v podobě rozšířené výuky a konzultací s vyučujícími. Během několika desítek let působení LŠU a ZUŠ jsou už z mnoha studentů aktivní umělci a architekti.
- Díky kontaktům s rodiči nebo institucemi získávají učitelé různý výtvarný materiál a mohou tak uskutečňovat i náročnější realizace děl, což zkvalitňuje výuku a přináší nové inspirace.
- V posledních letech jsou ve společnosti patrné změny směrující umění ke komerci. Do života dětí a mladých lidí nebezpečně vstupují nástrahy sociálních sítí a médií. Usilujeme o to, aby v ateliérech školy zůstal svět umění v pořádku. Žáci zde mají možnost uchopit reálný výtvarný materiál – barvy, papír, dřevo, sádru hlínu, a pracovat pod vedením zkušených pedagogů. Skutečná tvorba bez převzatých „šablon“ probouzí v dětech fantazii, chuť poznávat svět a realizovat se.
(Text zpracoval pro publikaci o historii školy v roce 2021 Miroslav Zimmer. Podklady poskytla vedoucí výtvarného oboru Jana Veselá)